Het nieuwe ranking-algoritme van Google: wat te verwachten in 2021

Google brengt opnieuw wijzigingen aan in zijn rangschikkingsalgoritme “voor een beter web”. Vanaf 2021 zal de ervaring van een gebruiker met een webpagina een cruciale rol spelen bij het bepalen van de paginarangschikking. Met andere woorden, als Google merkt dat de interactie van een gebruiker met een webpagina slecht is, zal de paginarangschikking dalen. De aankondiging volgt op de jaren van opbouw om de algehele ervaring van consumenten op internet te verbeteren, waarbij voor het eerst mobiele optimalisatie werd toegevoegd in april 2015, gevolgd door hoe snel pagina’s in januari 2018 worden geladen als factoren voor de rangschikkingsresultaten.

Onder verwijzing naar “geweldige pagina-ervaringen stellen mensen in staat om meer gedaan te krijgen en dieper betrokken te raken”, het doel van Google is om zoekers gemakkelijk toegang te geven tot de informatie die ze zoeken en om site-eigenaren aan te moedigen hun klanten een naadloze ervaring te bieden. Om ontwikkelaars beter te helpen zich voor te bereiden op de nieuwe factoren die van invloed zijn op de SEO-ranking in 2021, heeft Google gedetailleerde documentatie samengesteld, waarin wordt uiteengezet wat de algehele gebruikerservaring zal helpen verbeteren.

Bovendien heeft Google Core Web Vital rapportage, een zelfevaluatietool, op Google Search Console gelanceerd om de overgang vooruit te helpen. Google zegt dat het rapport “dimensies van webgebruik zal meten, zoals laadtijd, interactiviteit en de stabiliteit van inhoud terwijl  een webpagina wordt geopend”.

6 manieren om de ranking in 2021 te verbeteren

Om uw bedrijf te helpen zich voor te bereiden op de update van 2021, hebben we enkele van de belangrijkste componenten van pagina-ervaringen op een rijtje gezet waarop website en webshop eigenaren zich moeten concentreren.

Streef ernaar om relevante inhoud te bieden
Dit verwijst naar hoe relevant een website is in relatie tot een bepaalde zoekterm of onderwerp. Hoe beter de kwaliteit en context van de inhoud, hoe groter de kans dat het een goede ranking krijgt wanneer Google de pagina evalueert.

Zorg ervoor dat uw website mobielvriendelijk is
Uw website moet zo zijn ontworpen dat deze op alle apparaten op dezelfde manier werkt, inclusief desktopcomputers, laptops, tablets en mobiele telefoons. Om als mobielvriendelijk te worden beschouwd, zou uw website geen problemen met de bruikbaarheid moeten hebben, ongeacht het apparaat dat wordt gebruikt om de website te bekijken.

Maak uw inhoud interactief
Moedigt uw inhoud de actieve betrokkenheid van de deelnemers aan, meer dan alleen tekst lezen of een video bekijken? Interactieve inhoud stimuleert meer tijd die op de pagina wordt doorgebracht, trekt lezers aan en verleidt hen om meer tijd te besteden aan uw inhoud.

Verminder de website laadtijd
Aangezien consumenten een overvloed aan sites hebben om mee te communiceren, is het waarschijnlijk dat u niet alleen de interesse van de consument verliest, maar ook een mogelijke verkoop als het laden van uw site te lang duurt. Het is zelfs bewezen dat een vertraging van één seconde in de laadtijd van de pagina 7% verlies aan conversie en 11% minder paginaweergaven veroorzaakt.

Bied een veilige ervaring
Sinds 2006 biedt Google een Safe Browsing service aan, met als doel gebruikers te beschermen tegen schadelijke inhoud. Aangezien online bedreigingen blijven groeien en evolueren, is het belangrijk ervoor te zorgen dat u de bezoekers van uw website een veilige browse-ervaring biedt om vertrouwen op te bouwen en te voorkomen dat u wordt weggefilterd door de geavanceerde tool van Google.

Geen pop-ups meer
Het is geen geheim dat het gebruik van pop-upadvertenties de klantervaring op een webpagina kan verstoren. We raden aan om externe inhoud te vermijden die het grootste deel van de pagina overneemt, waardoor de weergave van de inhoud wordt geblokkeerd die de lezer wilde consumeren. Bovendien is het gebruik van opdringerige pop-upadvertenties gekoppeld aan een negatief effect op de SEO-rankingfactoren.